Wydział edukacji, kultury i sportu
1. Opracowywania projektów aktów założycielskich przedszkoli, szkół i pla-cówek oświatowych oraz projektów ich zmian.
2. Przedkładania do zatwierdzenia projektów organizacyjnych szkół i przed-szkoli na dany rok szkolny.
3. Opracowywania i aktualizowania zakresów obowiązków dyrektorów szkół i przedszkoli.
4. Współdziałania z Kuratorem Oświaty w zakresie ocen dyrektorów szkół i przedszkoli oraz bieżących przeglądów, kontroli i wizytacji.
5. Przygotowywania wniosków o powołanie i odwołanie dyrektorów szkół i przedszkoli zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz wykony-wanie wszelkich czynności organizacyjno - technicznych z tym związa-nych.
6. Przygotowywania opinii o przedstawionych przez dyrektorów szkół i przedszkoli kandydatów na vice dyrektorów oraz inne stanowi-ska kierownicze i przedkładanie ich Burmistrzowi.
7. Przygotowywania opinii dotyczących decyzji wstrzymujących wykona-nie uchwał rad pedagogicznych tych jednostek i przedkładanie ich Bur-mistrzowi.
8. Prowadzenia postępowań wyjaśniających w sprawie wniosków organów szkół i przedszkoli oraz organu prowadzącego o odwołanie dyrektora.
9. Współdziałania ze społecznymi organami szkół i przedszkoli.
10. Współpracy ze związkami zawodowymi zrzeszającymi pracowników oświa-ty.
11. Prowadzenia spraw osobowych i płacowych dyrektorów przedszkoli i szkół.
12. Wykonywania prac organizacyjno - technicznych związanych z :
a) zakładaniem i likwidacją przedszkoli / w porozumieniu z kuratorem /
b) zakładaniem i likwidacją szkół / w porozumieniu z kuratorem /,
c) tworzenie i likwidacja filii szkół / w porozumieniu z kuratorem /
d) łączenie szkół w zespoły i rozwiązywaniem zespołów/ w porozumie-niu z kuratorem /.
13. Koordynacją spraw związanych z realizacją profilaktyki uzależnień w szko-łach.
14. Organizacją wypoczynku dzieci i młodzieży z rodzin najuboższych z reali-zacja programów profilaktyki i uzależnień.
15. Wykonywaniem sprawozdań zbiorczych.
16. Prowadzeniem analiz finansowo – księgowych przedszkoli i szkół.
17. Opiniowaniem projektów planów finansowych przedszkoli i szkół na da-ny rok budżetowy pod wglądem zgodności z projektami organizacyjnymi.
18. Współdziałaniem z dyrektorami szkół podstawowych i gimnazjów w spra-wach dotyczących kontroli obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszku-jące w obwodach tych szkół.
19. Współdziałaniem z dyrektorami gimnazjów w sprawach dotyczących ewi-dencji spełniania obowiązku nauki przez młodzież w wieku 16 – 18 lat.
20. Koordynacją zadań związanych z organizowaniem doskonalenia zawo-dowego i systemem doradztwa zawodowego nauczycieli.
21. Koordynowaniem i prowadzeniem spraw związanych z awansem zawo-dowym nauczycieli.
22. Współpracą z naczelnikiem Wydziału Współpracy Regionalnej, Trans-granicznej i Promocji Gminy w zakresie współpracy regionalnej i transgra-nicznej.
23. Współpracą z Pełnomocnikiem Burmistrza ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Specjalistą ds. Przeciwdziałania Narkomanii w sprawach dotyczących realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w placówkach oświatowych.
24. Przygotowywaniem informacji w zakresie współpracy przygranicznej dzieci i młodzieży.
25. Koordynowaniem współpracy przygranicznej w zakresie kultury, sportu i rekreacji jednostek oświatowych.
26. Współpracą z Ośrodkiem Pomocy Społecznej oraz Wydziałem Polityki Spo-łecznej i Świadczeń Socjalnych w zakresie organizacji dożywiania oraz realizacji programów rządowych dotyczących dzieci i młodzieży.
27. Pozyskiwanie środków unijnych na projekty nie inwestycyjne związane z rozszerzeniem oferty edukacyjnej szkół i przedszkoli .
28. Wyrażaniem opinii i przedstawianie wniosków co do tworzenia łączenia, podziału i likwidacji komunalnych instytucji kultury.
29. Przedstawianiem wniosków co do tworzenia i łączenia instytucji kultury w drodze umów i porozumień.
30. Prowadzeniem rejestru instytucji kultury, tworzonych przez gminę.
31. Określaniem nazw instytucji kultury, ich siedzib, przedmiotu działania, a tak-że wyposażanie w niezbędne środki materialne, techniczne i finansowe.
32. Żądaniem od komunalnych instytucji kultury informacji o realizacji zadań a także wizytowanie w zakresie działalności programowej.
33. Przekazywaniem organom gminy wniosków z przeprowadzonej wizytacji.
34. Zlecania organizacjom społecznym i ogniwom społecznym ruchu kultural-nego, za ich zgodą realizacji zadań w zakresie upowszechniania kultury z przyznaniem na ten cel odpowiednich środków.
35. Uzgadniania kierunków upowszechniania kultury z instytucjami kultury dzia-łającymi na terenie gminy.
36. Współdziałania w rozwoju kultury oraz udzielanie pomocy w realizacji za-dań związanych z działalnością kulturalną stowarzyszeniom, organizacjom społecznym, jednostkom pomocniczym oraz jednostkom organizacyjnym gminy.
37. Współdziałania w rozwoju kultury fizycznej oraz udzielanie pomocy w reali-zacji zadań stowarzyszeniom kultury fizycznej, organizacjom społecznym, jednostkom pomocniczym oraz jednostkom organizacyjnym gminy.
38. Wnioskowania o uruchomienie dotacji.
39. Rozliczania dotacji pod względem merytorycznym.