Uchwała Nr XXXIV/297/06
Rady Gminy i Miasta w Bogatyni
z dnia 11 kwietnia 2006 roku
w sprawie przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na terenie Gminy i Miasta Bogatynia na rok 2006 oraz wynagrodzenie członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001r. nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 41 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 147 poz. 1231 z późn. zm.)
Rada Gminy i Miasta w Bogatyni u c h w a l a, c o n a s t ę p u j e:
§ 1
Przyjmuje się do realizacji gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w gminie Bogatynia na rok 2006 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
1. Członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Bogatyni za udział w pracach Komisji przysługuje wynagrodzenie.
2. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 wynosi 4 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w danym kwartale.
3. Wynagrodzenie przysługuje za posiedzenie komisji lub jej zespołów raz w miesiącu niezależnie od ilości odbytych posiedzeń.
4. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Bogatynia.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Rady Gminy i Miasta w Bogatyni
Henryk Boruta
Załącznik
do Uchwały Nr XXXIV/297/06
Rady Gminy i Miasta w Bogatyni
z dnia 11 kwietnia 2006 roku
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH DLA GMINY BOGATYNIA NA ROK 2006
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982r. (z późniejszymi zmianami), art. 4.1. stanowi, że prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych należy do zadań własnych gmin. Zgodnie z art. 4.2. realizacja tych zadań prowadzona jest w postaci gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2005 jest kontynuacją realizacji ogólnego programu sektorowego uchwalonego przez Radę Gminy i Miasta Bogatynia w dniu 5.10.1993r.(Uchwała nr 310/93),a oparty jest na założeniach narodowego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych opracowanego przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Wytyczając zadania dla administracji państwowej formułuje on ogólne cele i strategie ,które powinny stanowić ramy działania administracji rządowej, centralnej i wojewódzkiej oraz samorządów terytorialnych.
Za realizacje gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych odpowiada pełnomocnik Burmistrza ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
Gminny program rozwiązywania problemów alkoholowych realizowany jest przez Urząd Miasta i Gminy. Kontrolę merytoryczną nad programem sprawuje pełnomocnik Burmistrza d.s. rozwiązywania problemów alkoholowych.
I. Diagnoza stanu problemów alkoholowych oraz określenie specyfiki zjawisk związanych ze spożyciem alkoholu na terenie gminy Bogatynia
Od roku 1989 trwa w Polsce radykalna zmiana systemu społeczno-ekonomicznego. Jak wskazują doświadczenia historyczne, szybkie zmiany wywołują wiele nieprzewidzianych skutków. Transformacja ustrojowa, oprócz efektów pozytywnych, niesie za sobą wiele zagrożeń takich jak bezrobocie wzrost przestępczości, rozluźnienie więzi społecznych, rodzinnych itp. Wszystko to jest udziałem również gminy Bogatynia. Na terenie naszym występują również dodatkowe czynniki sprzyjające patologii życia społecznego. Są to: zaangażowanie się wielu osób w handel przygraniczny kosztem życia rodzinnego, zwiększenie ludności napływowej, również ze środowisk kryminogennych, zorganizowany przemyt alkoholu i in.
Gmina Bogatynia liczy 25.704 osoby, z których 19.500 zamieszkuje w mieście, reszta zaś to mieszkańcy 14 wsi.
Struktura zatrudnienia opiera się na dwóch dużych zakładach pracy: Kopalni Węgla Brunatnego