Gminny Zespół Reagowania Kryzysowego
1) Do działań zespołu należy w szczególności:
a) monitorowanie występujących klęsk żywiołowych i prognozowa-nie rozwoju sytuacji
b) realizowanie procedur i programów reagowania w czasie stanu klęski żywiołowej
c) opracowanie i aktualizowanie planów reagowania kryzysowego
d) planowanie wsparcia organów kierujących działaniami na niż-szym szczeblu administracji publicznej
e) przygotowywanie warunków umożliwiających koordynowanie pomocy humanitarnej
f) realizowanie polityki informacyjnej związanej ze stanem klęski ży-wiołowej.
2) Gminny zespół zarządzania zwany dalej „gminnym zespołem”, składa się z szefa, zastępcy oraz grup roboczych o charakterze stałym i czasowym.
3) Grupami roboczymi gminnego zespołu o charakterze stałym są:
a) grupa planowania cywilnego
b) grupa monitorowania, prognoz i analiz
4) Grupy robocze o charakterze stałym stanowią gminne centrum zarządza-nia, siedzibą którego jest siedziba Urzędu Miasta i Gminy w Bogatyni przy ul. Daszyńskiego 13.
5) Grupami roboczymi o charakterze czasowym są:
a) grupa operacji i organizacji działań
b) grupa zabezpieczenia logistycznego
c) grupa opieki zdrowotnej i pomocy socjalno-bytowej
6) Gminny zespół działa na podstawie planów pracy zatwierdzonych przez burmistrza.
7) Pracami zespołów kierują ich szefowie.
8) Do zadań szefów zespołów należy w szczególności:
a) przygotowanie rocznego planu pracy zespołu
b) opracowanie regulaminu bieżących prac zespołu oraz działań w sy-tuacjach zagrożeń katastrofą naturalną lub awaria techniczną no-szącą znamiona klęski żywiołowej
c) ustalenie przedmiotu i terminu posiedzeń
d) przewodniczenie posiedzeniu
e) zapraszanie na posiedzenia osób nie będących członkami zespołu
f) inicjowanie i organizowanie prac zespołu
9) W celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia, zespoły pracują w fazach zapobiegania, przygotowania, reagowania i odbudo-wy.
a) w fazie zapobiegania, podejmowane są działania redukujące lub eliminujące prawdopodobieństwo wystąpienia klęski żywiołowej al-bo w znacznym stopniu ograniczające jej skutki
b) w fazie przygotowywania, podejmowane są działania planistyczne dotyczące sposobów reagowania na czas wystąpienia klęski żywio-łowej, a także działania mające na celu powiększenie zasobów sił i środków niezbędnych do efektywnego reagowania
c) w fazie reagowania, podejmowane są działania polegające na do-starczeniu pomocy poszkodowanym, zahamowaniu rozwoju wystę-pujących zagrożeń oraz ograniczeniu strat i zniszczeń
d) w fazie odbudowy, podejmowane są działania mające na celu przywrócenie zdolności reagowania, odbudowy zapasów służb ra-towniczych oraz odtworzenia kluczowej dla funkcjonowania pań-stwa infrastruktury telekomunikacyjnej, energetycznej, paliwowej, transportowej i dostarczania wody
10) Zarządzenie ćwiczeń, co najmniej raz w roku, realizowanych przez zespół w pełnym
składzie, określających ich cel, główne zadania i przebieg.
11) Obsługę organizacyjno – techniczną zapewnia Wydział Spraw Obywatel-skich.