Wersja dla niedowidzących | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
W 242 przypadkach ujawniono miejsca niebezpieczne dla życia i zdrowia ludzkiego, awarie w sieci wodociągowej, energetycznej, oświetlenia ulicznego, składowania odpadów komunalnych na tzw. „dzikich wysypiskach”, zanieczyszczonych jezdni, terenów zielonych, prowadzenia handlu obwoźnego w miejscach niedozwolonych, porzuconych wraków pojazdów i inne.
Strażnicy uczestniczyli w 132 komisjach i kontrolach z udziałem pracowników Urzędu Miasta i Gminy, Gminnego Przedsiębiorstwa Oczyszczania, Gminnego Zarządu Mienia Komunalnego, Urzędu Kontroli Skarbowej, SANEPID-u, Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami.
Strażnicy zabezpieczali ład i porządek publiczny na 51 imprezach rekreacyjno- sportowych odbywających się na terenie gminy.
III.
DZIAŁANIA NA RZECZ PORZĄDKU I BEZPIECZEŃSTWA PUBLICZNEGO PODJĘTE WSPÓLNIE Z POLICJĄ I INNYMI SŁUŻBAMI
W ramach programu „Bezpieczna i zdrowa gmina” wspólnie z funkcjonariuszami Policji wykonano 287 patroli na terenie miasta i gminy. Wspólnie zabezpieczano również imprezy masowe odbywające się na wolnym powietrzu.
Na bieżąco wymieniane są informacje o miejscach zagrożonych przestępczością i wykroczeniami.
W przypadku ujawnienia popełnienia przestępstwa, ujawnienia włamania lub w przypadku stwierdzenia kolizji drogowej czy wypadku drogowego zabezpieczano miejsca zdarzenia do czasu przybycia Policji.
Wspólne patrole z funkcjonariuszami Policji były realizowane ze szczególnym zwróceniem uwagi na zakłócanie spokoju i porządku publicznego, niszczenie znaków drogowych, koszy ulicznych i innych urządzeń użyteczności publicznej.
W wyniku wspólnych działań z funkcjonariuszami KP w Bogatyni podjęto następujące czynności służbowe:
· Osoby wylegitymowane – 459;
· Podjęte interwencje w zakresie zakłócania spokoju i porządku publicznego, niszczenia mienia, włamania, kradzieże, interwencje domowe, spożywanie alkoholu w miejscach publicznych i inne – 329;
· Nietrzeźwi kierowcy, kierujący pojazdami bez uprawnień i osoby zatrzymane do wytrzeźwienia – 19;
· Konwoje osób zatrzymanych – 45;
· Osoby poszukiwane – 8;
· Kontrole pojazdów, rowerów – 62;
· Zabezpieczenia miejsc kolizji i wypadków drogowych – 22;
· Nałożono mandatów karnych – 14;
Patrole z funkcjonariuszami Straży Granicznej były pełnione w rejonie przejść granicznych w celu zapewnienia bezpieczeństwa, ładu i porządku publicznego, usprawnienia ruchu drogowego a także likwidacji handlu obwoźnego prowadzonego przez obcokrajowców.
Wspólnie z pracownikami Agencji Ochrony Osób i Mienia zabezpieczano ład i porządek publiczny podczas imprez masowych i rekreacyjno - sportowych.
Straż Pożarna wzywana była w związku z ujawnieniem pożaru lub do palących się kontenerów z odpadami komunalnymi stwarzających zagrożenie dla innych obiektów.
Ponadto każde ujawnione miejsce niebezpieczne dla życia i zdrowia lub awaria była zabezpieczana do czasu przybycia odpowiednich służb.
IV.
DZIAŁANIA WYNIKAJĄCE ZE WSPÓŁPRACY
Z WYDZIAŁAMI URZĘDU MIASTA I GMINY
ORAZ GMINNYM PRZEDSIĘBIORSTWEM OCZYSZCZANIA
Na bieżąco strażnicy współpracowali z Wydziałem Inwestycji i Ochrony Środowiska, gdzie przekazywali informacje o rozpoczętych budowach bez wymaganych zezwoleń, tworzeniu się tzw. „dzikich wysypisk” oraz skażeniu wód. Przekazywali także informacje o niszczeniu terenów zielonych oraz o wycince drzew bez stosownego zezwolenia.
W czasie zagrożenia powodziowego prowadzone są również kontrole urządzeń pomiarowych.
W ramach współpracy z Wydziałem Polityki Społecznej i Świadczeń Socjalnych strażnicy brali udział w wizjach lokalnych, asystowali przy eksmisjach, zabezpieczali imprezy masowe organizowane przez wymieniony wydział.
Na bieżąco strażnicy współpracowali z Wydziałem Obywatelskim prowadząc kontrole meldunkowe oraz dokonywali ustaleń miejsc pobytu obywateli.
Z Wydziałem Gospodarki Gruntami i Handlu prowadzone były kontrole placówek handlowych, usługowych a także stanu sanitarno-porządkowego targowisk na terenie gminy.
Przeprowadzone kontrole dotyczyły również wprowadzania do obrotu środków spożywczych lub używek, które nie mogą być wprowadzane do sprzedaży na targowiskach i placach targowych.
Kontrolowani byli także prywatni przewoźnicy, wykonujący usługi zarobkowe na terenie naszej gminy, sprawdzane były zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej i urządzenia pomiarowe zamontowane w pojazdach.
Współpracując z Gminnym Zarządem Mienia Komunalnego i Miejskim Zakładem Gospodarki Komunalnej strażnicy prowadzili działania mające na celu zapewnienie właściwego korzystania z lokali mieszkalnych i pomieszczeń socjalnych oraz utrzymania właściwego stanu porządku i czystości przy posesjach komunalnych oraz właściwego oznakowania ulic.
Wspólnie z Gminnym Przedsiębiorstwem Oczyszczania prowadzone są działania zmierzające do poprawy stanu czystości i porządku na terenie gminy.
Prowadzone były wspólne kontrole dotyczące wyposażenia placówek handlowych, usługowych oraz prywatnych posesji w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych.
Dzięki tym kontrolom ujawniono posesje, których właściciele lub dzierżawcy nie posiadali umów na wywóz nieczystości, unikając w ten sposób ponoszenia kosztów związanych z właściwą gospodarką odpadami komunalnymi. Zjawisko to jest ściśle powiązane z powstawaniem tzw. „dzikich wysypisk”.
Na bieżąco strażnicy informują Dział Oczyszczania o zanieczyszczonych miejscach publicznych i przepełnionych kontenerach na odpady.
Z Gminnym Przedsiębiorstwem Oczyszczania prowadzone są również kontrole dotyczące stanu nawierzchni dróg.
W okresie zimy przekazywane są informacje o konieczności odśnieżania, likwidacji gołoledzi i śliskości dróg.
Prowadząc wspólne działania z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Bogatyni strażnicy interweniowali w stosunku do osób będących pod opieką OPS, osób bezdomnych, bez stałego miejsca zameldowania a także osób będących w ciężkiej sytuacji materialno – bytowej.
Wspólnie z przedstawicielami Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami strażnicy podejmowali wspólne interwencje dotyczące trzymania zwierząt. Dzięki przeprowadzonym interwencjom i kontrolom niejednokrotnie ujawniono niewłaściwe trzymanie zwierząt w wielu przypadkach działania te uchroniły zwierzęta od pogorszenia stanu zdrowia i utraty życia. Do działań z tym związanych zaangażowani byli także pracownicy Schroniska dla zwierząt małych w Dłużynie.
V.
PRACA W REJONACH
W dalszym ciągu utrzymano 3 rejony w mieście i 2 na terenach wiejskich.
Na każdym z rejonów pracuje po dwóch strażników i odpowiadają oni za czystość i porządek i poprawę stanu bezpieczeństwa.
Do obsługi terenów wiejskich strażnicy mają dwa samochody służbowe.
Strażnicy obsługujący rejony nawiązują bezpośredni kontakt z mieszkańcami, Radami Osiedlowymi, Radami Sołeckimi.
Na bieżąco zapoznają się z problemami rejonu i zgodnie z kompetencjami pomagają je rozwiązywać.
W codziennych służbach strażnicy reagują na zakłócanie spokoju i porządku publicznego oraz przestrzeganie przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zwracają uwagę na czystość przy posesjach, placówkach handlowych oraz wyposażenia posesji w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych.
Egzekwują właściwe trzymanie zwierząt przez ich właścicieli w szczególności psów. Reagują na zanieczyszczanie miejsc publicznych, używanie słów wulgarnych w miejscach publicznych, zwracają uwagę na niszczenie terenów zielonych oraz urządzeń użyteczności publicznej. Prowadzą działania związane z właściwym oznakowaniem ulic, a także właściwego oznakowania posesji przez umieszczenie numeru porządkowego.
VI.
PODSUMOWANIE I ZAŁOŻENIA DO REALIZACJI
Nie wszystkie zadania zaplanowane do realizacji w roku 2006 zostały zrealizowane. Stało się tak nie zawsze z przyczyn zależnych od pracowników Straży. W minionym roku dużym problemem była absencja chorobowa pracowników straży.
Dużym i stale nasilającym się problemem jest zrywanie umów na wywóz nieczystości przez mieszańców gminy zarówno przez prywatnych właścicieli posesji jak i właścicieli placówek handlowych i usługowych. Główną i zasadniczą przyczyną tego zjawiska jak wynika z przeprowadzonych kontroli są zbyt wysokie i stale wzrastające opłaty pobierane za dzierżawę pojemników i wywóz nieczystości.
Zrywanie umów nie jest powodowane złą wolą mieszkańców naszej gminy lecz ich trudną sytuacją finansową co w szczególności dotyczy terenów wiejskich, rodzin wieloosobowych oraz osób nie posiadających stałego źródła dochodu.
Mając na uwadze poprawę stanu czystości i porządku w gminie strażnicy będą współpracować z Gminnym przedsiębiorstwem oczyszczania. W swoich codziennych służbach strażnicy będą od zarządców i właścicieli nieruchomości wymagać bieżącego zamiatania chodników, zbierania odpadów, pielęgnacji trawników oraz innych czynności zmierzających do utrzymania czystości i porządku.
W celu poprawienia wyglądu i estetyki budynków mieszkalnych, placówek handlowych a szczególnie wiat przystankowych strażnicy będą zwracać uwagę na umieszczanie plakatów, afiszy i ogłoszeń w miejscach do tego nie przeznaczonych.
Prowadzone będą dalsze kontrole terenów i miejsc zagrożonych powstawaniem dzikich wysypisk śmieci.
W miejscach tych będą prowadzone wspólne patrole z funkcjonariuszami Straży Granicznej, która dysponuje sprzętem pozwalającym na dotarcie do miejsc trudnodostępnych.
Wspólne patrole ze Strażą Graniczna będą pełnione również w rejonach przejść granicznych i targowisk znajdujących się na terenie gminy oraz w miejscowościach położonych bezpośrednio w pasie granicznym.
Nieznacznej poprawie uległa sytuacja dotycząca spożywania alkoholu w miejscach publicznych, jednak problemu tego nie udało się całkowicie wyeliminować. Osoby spożywające alkohol w miejscach publicznych to w większości przypadków osoby bezrobotne, bez stałego źródła dochodu, a nawet bez stałego miejsca zamieszkania. Dlatego też represjonowanie tych osób jest utrudnione. Miejsca w których dochodzi do spożywania alkoholu będą objęte kontrolami strażników w codziennych służbach, jak również we wspólnych służbach z Policją i Strażą Graniczną.
Straż Miejska w Bogatyni stale odnotowuje akty wandalizmu i niszczenia urządzeń użyteczności publicznej. Najczęściej stwierdza się niszczenie znaków drogowych i koszy ulicznych co ma miejsce zazwyczaj w czasie weekendów.
Szczególne nasilenie tych zjawisk obserwuje się w okresie letnim, gdy aura sprzyja organizowaniu imprez masowych na wolnym powietrzu i w lokalach gastronomicznych.
Mając na celu wyeliminowanie tych negatywnych zjawisk zostały podjęte kroki w kierunku lepszego patrolowania ulic przez organizowanie wspólnych patroli z funkcjonariuszami Policji w godzinach wieczorowo – nocnych szczególnie w weekendy
Dzięki wspólnym działaniom powinno wzrosnąć poczucie bezpieczeństwa wśród obywateli naszej gminy.
W dalszym ciągu zostanie utrzymana zwiększona ilość strażników pracujących na II zmianie w celu zwiększenia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie naszej gminy.
W celu bardziej efektywnego realizowania zadań dotyczących bezpieczeństwa, spokoju i porządku publicznego, a także współpracy z Policją i Strażą Graniczną należy wyposażyć strażników w środki przymusu bezpośredniego jakimi są paralizatory.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|