Załącznik do uchwały Rady Pedagogicznej
Szkoły Podstawowej nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego
w Bogatyni z dnia 18.03.2003 r.
STATUT
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3
IM. KORNELA MAKUSZYŃSKIEGO
W BOGATYNI
Spis treści:
Rozdział I – Informacje ogólne o szkole
Rozdział II – Cele i zadania szkoły
Rozdział III – Organy szkoły
Rozdział IV – Organizacja szkoły
Rozdział V – Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
Rozdział VI – Uczniowie szkoły
Rozdział VII – Postanowienia końcowe
Rozdział I
Informacje ogólne o Szkole
§ 1
1.Nazwa Szkoły:
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3
im. Kornela Makuszyńskiego
2. Siedziba Szkoły: 59-920 Bogatynia, ul. Wyczółkowskiego 42a.
§ 2
1. Organem prowadzącym Szkołę jest Rada Miasta i Gminy Bogatynia.
2. Organem prowadzącym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Dolnośląski
Kurator Oświaty we Wrocławiu.
§ 3
1. Obwód Szkoły obejmuje dzieci zamieszkałe przy ulicach:
Boznańskiej, Chełmońskiego, Chopina, Dobra, Dymitrowa, Dąbrowskiego, Fabryczna, Fałata, Główna, Górna, Górska, Grottgera, Karłowicza, Konopnickiej, Komedy-Trzcińskiego, Kolejowa, Kopernika, Kossaka, Kościuszki od nr 60 – 134, Krótka, Krakowska, 25 – Lecia, Leśna, Listopadowa, 3-go Maja, Malczewskiego, Matejki, Nadrzeczna, Opolowska, Paderewskiego, Pastwiskowa, Prusa, Puszkina, Robotnicza, Różyckiego, Słowackiego, Słowiańska, Styki, Szymanowskiego, II Armii Wojska Polskiego, Warszawska, Wieniawskiego, Wąska, Wyczółkowskiego, Zamojskiego, Zygmuntowska, Żymierskiego.
2. Cykl kształcenia w Szkole trwa 6 lat.
3. Nauka w Szkole kończy się powszechnym i obowiązkowym sprawdzianem poziomu opanowania umiejętności określonych w standardach wymagań ustalonych odrębnymi przepisami.
§ 4
1. Szkoła jest jednostką budżetową.
2. Szkoła prowadzi środek specjalny, na zasadach ustalonych uchwałą organu prowadzącego.
3. W Szkole działa stołówka szkolna.
4. W Szkole działa bufet.
Rozdział II
Cele i zadania Szkoły
§ 5
1. Szkoła realizuje cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa,
programu wychowawczego szkoły oraz programu profilaktyki.
1.1 Celem szkoły jest:
a) umożliwienie realizacji obowiązku szkolnego oraz kontrola jego spełniania ,
b) umożliwienie zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły, wychowanie uczniów w duchu humanizmu i zbliżenie między narodami, otwartego na drugiego człowieka, tolerancyjnego,
c) pełny rozwój uzdolnień i zainteresowań uczniów,
d) w miarę możliwości wyrównanie braków edukacyjnych,
e) poznanie dziedzictwa kultury narodowej , podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej , językowej, religijnej, a w szczególności nauki języka polskiego oraz własnej historii i kultury,
f) umożliwienie uczestniczenia w szkolnej nauce religii, uznając prawo do religijnego wychowania dzieci,
g) zapewnienie uczniom pomocy pedagogiczno – psychologicznej,
h) zapewnienie bezpieczeństwa uczniom przebywającym w szkole oraz poza nią w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę.
§ 6
Zadaniem szkoły jest:
a) nauczyć uczniów jak się uczyć,
b) nauka poprawnego i swobodnego wypowiadania się w mowie i piśmie,
c) rozwijanie u uczniów zdolności rozpoznawania różnego rodzaju związków i zależności przyczynowo – skutkowych, czasowych, przestrzennych,
d) rozwijanie u uczniów zdolności myślenia, analizowania oraz rozumienia przekazywanych treści.
§ 7
Szkoła realizuje:
a) podstawy programowe przedmiotów obowiązkowych zatwierdzonych przez MENiS,
b) szkolny plan nauczania ustalony przez dyrektora szkoły,
c) Szkolny System Oceniania uchwalony przez Radę Pedagogiczną,
d) Szkolny Program Wychowawczy uchwalony przez Radę Pedagogiczną,
e) Szkolny Program Profilaktyki uchwalony przez Radę Pedagogiczną.
§ 8
Szkoła realizuje zadania poprzez:
a) prowadzenie zajęć edukacyjnych w różnych formach,
b) wzbudzanie w uczniach potrzeby i wskazanie im sposobów korzystania z
różnych źródeł wiedzy,
c) przygotowanie uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych i turniejach wiedzy,
d) diagnozowanie uczniów pod kątem postępów w nauce i zachowaniu oraz
problemów rozwojowych i rodzinnych,
e) reagowanie na niewłaściwe zachowanie i postawy uczniów w szkole i poza nią,
f) poznanie uczniów i ich środowiska rodzinnego,
g) poznanie i rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów,
h) prowadzenie różnych form zajęć pozalekcyjnych zgodnie z potrzebami i zainteresowaniami uczniów,
i) współdziałanie z poradnią psychologiczno – pedagogiczną oraz innymi instytucjami wspomagającymi rozwój uczniów,
j) organizowanie - po uzyskaniu zgody organu prowadzącego, stosując w tym zakresie odpowiednie przepisy - dla uczniów pomocy pedagogiczno – psychologicznej poprzez prowadzenie:
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych,
logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych o charakterze
terapeutycznym,
- klas integracyjnych,
- klas wyrównawczych,
- klas terapeutycznych
k) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów i dzieci oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
ł) organizowanie nauki i opieki nad uczniami niepełnosprawnymi
uczęszczającymi do szkoły,
l) realizację programu wychowawczego i programu profilaktyki oraz przestrzeganie zasad Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania (WSO),
m) realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego i ścieżek edukacyjnych,
n) opracowanie szkolnego zestawu programów nauczania,
o) prowadzenie klas autorskich wg. programów opracowanych przez nauczycieli za zgodą organu prowadzącego,
p) ujednolicone działanie wychowawcze wszystkich nauczycieli,
q) zapewnienie uczniom opieki pedagogicznej oraz bezpieczeństwa w czasie organizowania zajęć na terenie oraz poza terenem szkoły w trakcie wycieczek:
- podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych za bezpieczeństwo uczniów odpowiada nauczyciel prowadzący zajęcia. Zobowiązany jest on również do niezwłocznego poinformowania Dyrektora Szkoły o każdym wypadku mającym miejsce podczas powyższych zajęć. Wycieczki szkolne organizowane są i rozliczane zgodnie z Regulaminem wycieczek szkolnych, stanowiącego załącznik do niniejszego Statutu,
- nauczyciele zobowiązani są do pełnienia dyżurów przed rozpoczęciem swoich zajęć, w czasie przerw międzylekcyjnych oraz po zajęciach według ustalonego przez Dyrektora Szkoły harmonogramu,
r) udział Samorządu Uczniowskiego (SU) w życiu szkoły,
s) zapoznanie uczniów z ich prawami i obowiązkami,
t) organizację współpracy z rodzicami uczniów :
- prowadzenie doradztwa pedagogicznego i psychologicznego dla
rodziców.
§ 9
Do zadań zespołów nauczycielskich, o których mowa w § 39 należy:
1) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania , korelowania treści nauczania pokrewnych przedmiotów, a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania,
2) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
3) współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
4) wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich , innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania oraz projektów,
5) organizowanie lekcji koleżeńskich i spotkań samokształceniowych.
§ 10
Szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów zawarte są
w załączniku nr 1 do Statutu.
§ 11
Szkoła może organizować działalność innowacyjną i eksperymentalną
zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 12
1 Szkoła organizuje zajęcia dodatkowe ( nadobowiązkowe) dla uczniów,
z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych.
2.Niektóre zajęcia nadobowiązkowe, np. zajęcia fakultatywne, specjalistyczne,
nauczanie języków obcych, elementów informatyki, koła zainteresowań i inne
zajęcia nadobowiązkowe , mogą być prowadzone poza systemem klasowo –
lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyklasowych i
międzyszkolnych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.
3. Zajęcia , o których mowa w ust.1, Szkoła organizuje w ramach posiadanych
środków finansowych.
4. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć
nadobowiązkowych finansowanych z budżetu Szkoły, nie może być niższa
niż 10 uczniów. Liczba uczestników zajęć gimnastyki korekcyjno –
kompensacyjnej nie powinna przekraczać 12 uczniów.
5. Na zajęciach fakultatywnych organizowanych w grupach międzyklasowych,
międzyoddziałowych i międzyszkolnych, liczba uczniów nie może być
niższa niż 15 uczniów.
6. Liczba uczestników zajęć korekcyjno – kompensacyjnych wynosi od 2
do 5 uczniów, zajęć dydaktyczno – wyrównawczych od 4 do 8 uczniów, zajęć
logopedycznych od 2 do 4 uczniów, zajęć na basenie nie więcej niż
15 uczniów.
7. Na zajęciach o charakterze terapeutycznym liczba uczniów wynosi od 3 do 10.
§ 13
Formy opieki i pomocy uczniom.
1. Szkoła wykonuje zadania opiekuńcze w oparciu o obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny w szkołach.
2. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz
możliwości szkoły m.in. poprzez:
a) sprawowanie opieki pedagogicznej w czasie pobytu ucznia w szkole oraz na imprezach i wycieczkach szkolnych,
b) umożliwienie uczniom spożycia ciepłego posiłku w stołówce szkolnej oraz umożliwienia dokonania zakupu artykułów spożywczych w bufecie szkolnym,
c) częściowe lub całkowite zwolnienie z opłaty za posiłek w stołówce szkolnej – w ramach współpracy z Ośrodkiem Pomocy Społecznej oraz pozyskania sponsorów obiadów dla uczniów przez Dyrektora Szkoły,
d) udzielenie pomocy finansowej lub rzeczowej ze środków budżetowych,
e) pozyskiwanie środków pozabudżetowych za pomoc uczniom potrzebującym pomocy finansowej lub rzeczowej,
f) organizowanie opieki nad uczniami niepełnosprawnymi ze szczególnym uwzględnieniem stopnia i rodzaju niepełnosprawności poprzez:
- utworzenie świetlicy integracyjnej i zatrudnienie pomocy nauczyciela,
- likwidację barier budowlanych w budynku Szkoły,
- pomoc pedagogiczno-psychologiczną w zakresie adaptacji w środowisku szkolnym,
- obniżenie wymagań edukacyjnych z różnych przedmiotów nauczania, w zależności od rodzaju niepełnosprawności,
- na podstawie wniosku poradni pedagogiczno-psychologicznej, zorganizowanie nauczania indywidualnego w domu ucznia,
- prowadzenie klas integracyjnych,
g) organizowanie dyżurów nauczycielskich i Samorządu Uczniowskiego w czasie przerw międzylekcyjnych,
h) opiekę nad uczniami rodziców pracujących, w formie zorganizowania im zajęć w świetlicy szkolnej.
§ 14
Szkoła współdziała z poradnią psychologiczno – pedagogiczną oraz
innymi instytucjami w zakresie udzielania pomocy dzieciom i rodzicom
poprzez:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb ucznia,
2) diagnozowanie środowiska ucznia,
3) rozpoznawanie przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,
4) wspieranie ucznia zdolnego,
5) organizowanie różnych form pomocy psychologiczno –
pedagogicznej,
6) prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, nauczycieli i
rodziców,
7) udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań
edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów
nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono
specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym
wymaganiom,
8) wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów
wychowawczych,
§ 15
Organizacja i formy współdziałania Szkoły z rodzicami ( prawnymi
opiekunami).
1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w zakresie nauczania,
wychowania i profilaktyki.
2. Dyrektor Szkoły powierza każdy oddział specjalnej opiece wychowawczej
jednemu z nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne w tym oddziale,
zwanemu dalej