Organy i osoby sprawujące w nich funkcje i ich kompetencje
1) Dyrektor - mgr Jolanta Medycka
Kompetencje dyrektora określa art.68 ustawy z 14 grudnia 2016 r.prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078, 1287, 1680, 1681, 1818, 2197 i 2248 z póź.zm.), oraz statut szkoły.
Dyrektor w szczególności:
* kieruje działalnością szkoły lub placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz;
* sprawuje nadzór pedagogiczny, z zastrzeżeniem art. 62 ust. 2;
* sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
* realizuje uchwały rady szkoły lub placówki oraz rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
* dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły lub placówki zaopiniowanym przez radę szkoły lub placówki i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły lub placówki;
* wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę;
* wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
* współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
* stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki;
* odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;
* współpracuje z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki;
* wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające zgodność przetwarzania danych osobowych przez szkołę lub placówkę z przepisami o ochronie danych osobowych.
2) Rada Pedagogiczna - jej kompetencje określa art.70 ustawy z 14 grudnia 2016 prawo oświatowe ( (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078, 1287, 1680, 1681, 1818, 2197 i 2248 z póź.zm. ).
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
* zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki;
* podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
* podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub placówki oraz radę rodziców;
* ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki;
* podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
* ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.
Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
* organizację pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła lub placówka takie kursy prowadzi;
* projekt planu finansowego szkoły lub placówki będącej jednostką budżetową;
* wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
* propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Rada Pedagogiczna SP 4 w Bogatyni jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. W skład Rady, wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. Rada pedagogiczna ustala Regulamin swojej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane. Uchwały rady są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków, którzy są zobowiązani do nie ujawniania spraw, będących przedmiotem posiedzeń rady.
3) Rada Rodziców - organ społeczny - kompetencje Rady Rodziców określa art.84 ustawy prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078, 1287, 1680, 1681, 1818, 2197 i 2248)
Rada Rodziców w szczególności:
- uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki
- opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki
- opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
- występuje do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw oświaty,
- udziela pomocy samorządowi uczniowskiemu,
- działa na rzecz stałej poprawy bazy,
- pozyskuje środki finansowe w celu wsparcia działalności szkoły,
- współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,
- współuczestniczy w opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
- deleguje dwóch przedstawicieli do składu komisji konkursowej na dyrektora szkoły.
Szczegółowe zasady i tryb działania rady rodziców określa jej regulamin, który ustala między innymi:
- kadencję, tryb powoływania i odwoływania rady rodziców;
- organa rady, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji;
- tryb podejmowania uchwał;
- zasady wydatkowania funduszy.
Regulamin opracowuje Rada Rodziców. Jest on zatwierdzany przez zebranie ogólne.
4) Samorząd Uczniowski - kompetencje określa art.85 ustawy prawo oświatowe oraz statut szkoły.
Samorząd uczniowski w szczególności:
- Opiniuje pracę ocenianych nauczycieli;
- Reprezentuje interesy uczniów w zakresie:
- oceniania, klasyfikowania i promowania;
- form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności przy zachowaniu następujących zasad:
- trzy sprawdziany w ciągu tygodnia, przy czym nie więcej niż jeden dziennie
- dwutygodniowe uprzedzenie o zamiarze badania kompetencji.
- Przedstawia radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie w zakresie praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
- prawo do organizacji życia szkolnego;
- prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej
- prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, ale w porozumieniu z dyrektorem szkoły
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu;
- opracowuje regulamin swojej działalności i przedstawia do zatwierdzenia społeczności uczniowskiej.
|