1) Wymiar podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od nieruchomości od osób fizycznych tj. wprowadzanie danych, ewidencja w zakresie powierzchni posiadanych gruntów oraz nieruchomości niezabudowanych.
2) Przyjmowanie informacji od podatników w zakresie posiadanych lub nowo nabytych nieruchomości.
3) Przygotowywanie decyzji wymiarowych na ww podatki.
4) Dokonywanie przypisów i odpisów powstałych w związku ze zmianą właścicieli lub użytkowników nieruchomości wynikłych w ciągu roku podatkowego – zmiany decyzji wymiarowych (ustalających ).
5) Opracowywanie wniesionych podań i wniosków w celu rozpatrzenia przez organ podatkowy oraz przygotowywanie w tym zakresie decyzji w sprawie:
a) umorzenia, rozłożenia na raty zaległości podatkowych,
b) odroczenia lub rozłożenia na raty należności podatkowych,
c) określenia zaległości podatkowych po upływie terminu płatności podatku od nieruchomości od osób prawnych i podatku od środków transportowych
d) zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
6) Wydawanie zaświadczeń:
a) stanie posiadanych zaległości z tyt. podatku i opłat lokalnych,
b) wielkości posiadanych nieruchomości,
c) opłaceniu składek do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
7) Prowadzenie sprawozdawczości podatkowej w zakresie:
a) wymiaru i poboru zobowiązań podatkowych,
b) skutków obniżenia górnych stawek podatków i opłat lokalnych,
c) udzielonych ulg z tyt. umorzeń odroczeń i rozłożenia na raty.
8) Kwartalne sporządzanie i przedkładanie organowi nadzorującemu (tj. Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów), ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych sprawozdań w zakresie udzielonej pomocy publicznej dla przedsiębiorców oraz posiadanych przez nich zaległościach za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej.
9) Prowadzenie ewidencji wydanych zaświadczeń i przesyłanie miesięcznych sprawozdań do właściwych miejscowo izb skarbowych.
10) Przekazywanie dla Izby Rolniczej kwartalnych informacji o stanie i realizacji dochodów izby z tyt. odpisu od uzyskanych wpływów z podatku rolnego.
11) Przekazywanie Dolnośląskiej Izbie Rolniczej wyliczonego dochodu uzyskanego z wpływu z podatku rolnego pobieranego na obszarze działania izby.
12) Przygotowywanie projektów uchwał rady gminy i miasta dot. wysokości stawek podatkowych i opłat lokalnych.
13) Przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz gminy w zamian za zaległości podatkowe z tyt. podatków stanowiących dochody gminy.
14) Prowadzenie rejestrów wymiarowych, rejestrów przypisów i odpisów na poszczególne rodzaje podatków.
15) Ewidencja i wymiar podatku od środków transportowych od osób fizycznych i prawnych.
16) Prowadzenie ewidencji, dokonywanie przypisów i odpisów na podatek od nieruchomości, podatek rolny, podatek leśny od osób prawnych zgodnie ze składanymi deklaracjami podatkowymi.
17) Przeprowadzanie z urzędu kontroli podatkowej w zakresie podatków stanowiących dochody gminy.
18) Prowadzenie dzienników obrotów na poszczególne rodzaje sprzedanego mienia komunalnego.
19) Wydawanie zaświadczeń o spłacie należności z tyt. wykupu mienia komunalnego.
20) Przyjmowanie zgłoszeń identyfikacyjnych oraz zgłoszeń aktualizacyjnych przez podatników podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości.
21) Sprawdzanie i potwierdzanie poprawności oraz kompletności wypełnionych zgłoszeń identyfikacyjnych i przekazywanie ich urzędom skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę podatnika.
22) Przygotowywanie decyzji podatkowych o odpowiedzialności osób trzecich za zobowiązania podatkowe.
23) Przygotowywanie postanowień dot. zmiany decyzji ustalających wysokość podatków lokalnych.
B. Księgowość podatkowa.