Regulamin przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
w Publicznym Przedszkolu Nr 7
w Bogatyni
Podstawa prawna:
-
Ustawa z dn. 14 czerwca 1960r.-Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2013 r.,poz. 235 ).
-
Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków(Dz.U. z 2002 r., Nr 5, poz.46).
Rozdział I
Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków
§ 1.
1. Wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez:
-
dyrektora przedszkola – w każdy poniedziałek w godzinach od 15 00 do 15 ⁴⁵ w gabinecie dyrektora;
-
pracowników wyznaczonych imiennie przez dyrektora przedszkola:
-
Jolantę Jurewicz– referentaprzedszkola – w każdy poniedziałek od 1500 do 1545 w kancelarii przedszkola.
2. Skargi mogą być wnoszone:
- < >< >
pocztą elektroniczną;
-
ustnie do protokołu – zał.1.
-
Pracownik przyjmujący skargę/wniosek potwierdza złożenie skargi/wniosku, jeżeli osoba je wnosząca zażąda potwierdzenia -zał.2.
-
Pracownik otrzyjmujący skargę/wniosek obowiązany jest przekazać ją niezwłocznie dyrektorowi.
-
W przedszkolu prowadzi się Rejestr skarg i wniosków wg wzoru – zał.3. Rejestr skargi wniosków przechowuje się w gabinecie dyrektora przedszkola.Rejestr skarg i wniosków posiada następujące rubryki:
-
liczba porządkowa;
-
data wpływu;
-
osoba lub instytucja wnosząca skargę/wniosek, adres;
-
skarga/wniosek dotyczy;
-
termin załatwienia sprawy;
-
osoba prowadząca sprawę;
-
nr notatki służbowej.
-
Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego - anonimy.
-
Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości przedszkola.
-
Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargii wnioski osób fizycznych i prawnych.
Rozdział II
Kwalifikowanie skarg i wniosków
§ 2.
1. Kwalifikowania spraw jako skargi lub wniosku dokonuje dyrektor.
-
Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga lub wniosek wpisywana jest do rejestru skarg i wniosków.
-
Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, pracownik rozpatrujący skargę lub wniosek wzywa wnoszącego o wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
-
Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji przedszkola, należy zwrócić wnoszącemu sprawę, wskazując właściwy organ.
-
Skargi/wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, w tym przedszkole, należy zarejestrować a następnie pismem przewodnim przesłać właściwym organom zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopię zostawić w dokumentacji przedszkola.
-
Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpoznania.
-
Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze/wniosku wykorzystać w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego.
Rozdział III
Rozpatrywanie skarg i wniosków
§ 3.
1. Dyrektor każdorazowo wyznacza pracownika do rozpatrzenia skargi/wniosku w zależności od tego, czego sprawa dotyczy.
2. Pracownik upoważniony do rozpatrywania skarg/wniosków jest zobowiązany przestrzegać następującej kolejności działań:
-
przyjęcie skargi/wniosku;
-
analiza treści skargi/wniosku;
-
określenie i wyszczególnienie zarzutów;
-
w przypadku, gdy z treści skargi/wniosku nie można ustalić jej przedmiotu – wezwać skarażącego do złożenia wyjaśnienia lub uzupełnienia w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania z jednoczesnym pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi/wniosku bez rozpoznania;
-
przeanalizowanie zarzutów w aspekcie prawnym;
-
zaplanowanie trybu działań/czynności postępowania wyjaśniającego,w tym:
-
ustalenie źródeł informacji, trybu i form ich zbierania,
-
ustalenie wykazu dokumentów przewidzianych do kontroli, badania,
-
przygotowanie narzędzi wspomagających wyjaśnienie sprawy, np. ankiet, listy pytań, kwestionariusza wywiadu, arkusza diagnostycznego, itp.;
-
w przypadku braku możliwości załatwienia skargi/wniosku w określonym terminie przygotować zawiadomienie o przedłużeniu okresu rozpatrywania skargi/wniosku wraz z podaniem przyczyny i planowanego terminu zakończenia;
-
analiza zebranych materiałów w postepowaniu wyjaśniającym, ustalenie stanu faktycznego, odniesienie się do stanu prawnego i zasadności zarzutów;
-
opracowanie odpowiedzi na skargę/wniosek;
-
sformułowanie wniosków do dlaszej pracy celem poprawy wskazanego obszaru pracy przedszkola, w przypadku, gdy skarga/wniosek były zasadne.
-
Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się następującą dokumentację:
-
oryginał skargi/wniosku, w tym protokół przyjęcia skargi ustnej;
-
notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego – zał. 4;
-
materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku;
-
odpowiedź do skarżącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem;
-
inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.
-
Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:
-
oznaczenie organu, od którego pochodzi oraz nr sprawy z rejestru,
-
wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku,
-
imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.
-
Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w gabinecie dyrektoraprzedszkola.
Rozdział IV
Terminy rozpatrywania skarg i wniosków
§ 4.
1. Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.
-
Skargę/wniosek rozpatruje się:
-
do czternastu dni, gdy skargę wnosi poseł na Sejm, senator lub radny;
-
do miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające;
-
do dwóch miesięcy gdy sprawa jest szczególnie skomplikowana.
-
Do siedmiu dni należy:
-
zwrócić skargę/wniosek wnoszącemu sprawę ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewłaściwego organu;
-
przesłać skargę/wniosek do wnoszącego z odpowiednim wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy właściwym jest organ wymiaru sprawiedliwości;
-
przesłać odpisy skargi/wniosku do właściwych organów z powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich poruszane dotyczą różnych organów, w tym przedszkola;
-
przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi/wniosku z podaniem powodów tego przesunięcia;
-
zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi/wniosku;
-
udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.
Załączniki:
-
protokół przyjęcia skargi ustnej,
-
potwierdzenie przyjęcia skargi ustnej,
-
wzór rejestru skarg i wniosków,
-
notatka służbowa,
-
imienny wykaz osób uprawnionych do rozpatrywania skarg i wniosków.
załącznik 1
PROTOKÓŁ PRZYJĘCIA SKARGI USTNEJ
w dniu ………………… , godzina ..............................
……………………………………………………………………………………………….......................................................
(Nazwisko i imię oraz stanowisko pracownika przyjmującego skargę)
…………………………………………………………………………………………………....................................................
(Nazwisko i imię oraz adres osoby wnoszącej skargę)
Wyszczególnienie zarzutów, podanie argumentów, przytoczenie faktów, wskazanie źródeł mających potwierdzić zarzuty:
Zarzut
|
Argumenty, fakty, data
|
Źródła informacji (świadek, dokument)
|
………………………….......
.........................................
……………………………...
………………………….......
.........................................
……………………………...
………………………….......
.........................................
……………………………...
……………………………...
|
……………………………...
……………………………...
……………………………...
……………………………...
……………………………...
……………………………...
……………………………...
……………………………...
……………………………...
……………………………...
|
……………………………...
……………………………...
……………………………...
……………………………...
……………………………...
……………………………...
……………………………...
……………………………...
……………………………...
……………………………...
|
Wykaz dokumentów (kopii) załączonych do skargi
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..........................................................................................................…
Bogatynia, dnia …………………………….
…………………………………………… ........................................................................
(podpis osoby wnoszącej skargę) (podpis pracownika przyjmującego skargę)
załącznik 2
POTWIERDZENIE PRZYJĘCIA SKARGI USTNEJ
W dniu…………………….Pan/Pani……………………………………………………………………………………………...
zam. ……………………………………………………………………………......…………………………………………………
tel. ………………………………………………………………………….......………………..
złożył(a) skargę dotyczącą …………………………………………………………………................................................
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Do skargi załączono następujące dokumenty:
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Bogatynia, dnia …………………………….
…………………………………………… ........................................................................
(podpis osoby wnoszącej skargę) (podpis pracownika przyjmującego skargę)
załącznik 3
Rejestr skarg i wniosków
|
lp.
|
data wpływu
|
osoba
lub instytucja wnosząca skargę, adres
|
skarga/ wniosek dotyczy:
|
termin załatwienia
sprawy
|
osoba prowadząca sprawę
|
nr notatki służbowej
|
|
|
|
|
|
|
|
załącznik 4
NOTATKA SŁUŻBOWA NR /20….. /20……
Z postępowania wyjaśniającego przeprowadzonego
przez……………………………………………………………………………………………………………………………..
(imię i nazwisko, stanowisko służbowe)
w sprawie skargi nr……………………………………………………………………………
złożonej przez………………………………………………………………………………………………………………..
(imię i nazwisko osoby wnoszącej skargę)
a dotyczącej: (wskazać zarzuty)
1. …………………………………………………………………………………………………………………………………….
2. …………………………………………………………………………………………………………………………………….
W trakcie postępowania wyjaśniającego podjęto następujące czynności:
1. ……………………………………………………………………………………………………………………………………
2. ……………………………………………………………………………………………………………………………………
3. ……………………………………………………………………………………………………………………………………
Na podstawie przeprowadzonych czynności ustalono:
(podać stan faktyczny i odniesienia do stanu prawnego z podstawą prawną)
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
W czasie badania sprawy poczyniono następujące spostrzeżenia:
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
Wobec powyższego należy:
………………………………………………………………………………………………….....................................................
………………………………………………………………………………………...........................................................……
Bogatynia, dnia …………………………….
....................…………………………………
(podpis, stanowisko służbowe)
załącznik 5
Imienny wykaz osób uprawnionych do rozpatrywania skarg i wniosków
|
Lp.
|
Imię, nazwisko i stanowisko służbowe
|
Zakres upoważnienia
|
1.
|
Marzanna Samelska – dyrektor przedszkola
|
w całym zakresie
|
2.
|
Jolanta Jurewicz - referent przedszkola
|
zakres odpowiedzialności za powierzone zadania
|